Γιάννης Μπουτάρης
Δήμαρχος Θεσσαλονίκης
Ιωάννης Μπουτάρης
Το πρόγραμμα «Το Χαρτί του Μέλλοντός μας – Ανακύκλωση Χαρτιού στα Σχολεία» που υλοποιεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και το Υπουργείο Παιδείας είναι πολύ χρήσιμο.

Στον Δήμο Θεσσαλονίκης η μείωση των απορριμμάτων, η επανάχρηση και η ανακύκλωση είναι προτεραιότητά μας. Πέρα από την προστασία του περιβάλλοντος, εξασφαλίζουμε χρόνο ζωής στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης, συνεισφέρουμε στο άνοιγμα ενός νέου τομέα επιχειρηματικής δραστηριότητας στο πλαίσιο της «κυκλικής οικονομίας», μειώνουμε το κόστος διαχείρισης απορριμμάτων, και γενικότερα βελτιώνουμε την ποιότητα ζωής στην πόλη.

Το πρόγραμμα «Το Χαρτί του Μέλλοντός μας» συμπληρώνει τις πρωτοβουλίες μας για την προώθηση της ανακύκλωσης. Χάρη σ’ αυτό, οι περίπου 14.500 μαθητές και μαθήτριες από τα 76 Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια του Δήμου Θεσσαλονίκης που μετέχουν φέτος για πρώτη φορά θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν «κτήμα τους» την καλή συνήθεια της ανακύκλωσης χαρτιού. Ταυτόχρονα θα μπορέσουν να βοηθήσουν το σχολείο τους, καθώς το πρόγραμμα έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα. Ελπίζω, λοιπόν, να επεκταθεί και στην επόμενη σχολική χρονιά και να καθιερωθεί.

Καλώ όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες να συμμετάσχουν με ενθουσιασμό! Είναι ένας εύκολος τρόπος να απαλλαγείτε από τα παλιά βιβλία και τετράδια και να ανοίξετε χώρο για τα καινούρια. Κυρίως, όμως, είναι ένας πολύ απλός τρόπος για να συμβάλετε και εσείς από την πλευρά σας στην προστασία του περιβάλλοντος. Είμαι σίγουρος πως θα ανταποκριθείτε με τον καλύτερο τρόπο. Και είμαι ακόμη πιο σίγουρος πως θα διδάξετε και στους γονείς σας την ανακύκλωση και τα οφέλη της. Καλή επιτυχία!

Άρης Βασιλόπουλος
Δήμαρχος Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας
Άρης Βασιλόπουλος
Ο Δήμος Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας συνεργάζεται από φέτος με το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ του Υπουργείου Παιδείας για την ανακύκλωση βιβλίων και χαρτιού. Αιτηθήκαμε την ένταξη των σχολείων του Δήμου στο πρόγραμμα, για δύο λόγους:

Ο πρώτος και σημαντικότερος είναι η επείγουσα ανάγκη για μείωση των απορριμμάτων που οδηγούνται προς ταφή και δηλητηριάζουν το νερό, το έδαφος και τον αέρα της Δυτικής Αθήνας και ιδιαίτερα της περιοχής της Φυλής. Παράλληλα αναγνωρίζουμε την υποχρέωση να συμβάλλουμε ώστε να περιορίζεται η συνολική περιβαλλοντική επιβάρυνση από την εξοικονόμηση νερού, ενέργειας και δένδρων που απαιτεί η πρωτογενής παραγωγή χαρτιού.

Ο δεύτερος είναι ότι η κινητοποίηση των μαθητών και της σχολικής κοινότητας μπορεί να διευρύνει την κοινωνική ευαισθητοποίηση και συμμετοχή. Η ανταπόδοση με την παροχή χαρτιού γραφής, αποτελεί ένα θετικό κίνητρο για την συμμετοχή των σχολείων ενώ η δαπάνη της μεταφοράς του χαρτιού από τον Δήμο εξισορροπείται από την εξοικονόμηση του τέλους που θα καταβάλλαμε για την διάθεση του χαρτιού στον ΧΥΤΑ εάν δεν ανακυκλωνόταν.

Ευχόμαστε ολοένα και περισσότεροι Δήμοι και σχολεία να συμμετέχουν στο πρόγραμμα και ολοένα μεγαλύτερες ποσότητες χαρτιού να εκτρέπονται από την ταφή και ανακυκλώνονται. Το σύνθημά μας είναι:

Το χαρτί δεν είναι σκουπίδι! Βοηθήστε να χτίσουμε το μέλλον που μας αξίζει.


Γεώργιος Τσουκαλάς
Δήμαρχος Ελευσίνας
Γεώργιος Τσουκαλάς
Στο πρόγραμμα ανακύκλωσης έντυπου χαρτιού, που εφαρμόζει το υπουργείο Παιδείας και το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, συμμετέχουν 6 σχολεία του δήμου μας, αριθμός που ελπίζουμε την επόμενη χρονιά θα αυξηθεί. Η πρωτοβουλία αυτή συμπληρώνει την προσπάθεια του δήμου μας (από τους πρωτοπόρους της ανακύκλωσης στη χώρας μας) για όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη ανακύκλωση. Ανταποκριθήκαμε με ενθουσιασμό στην προοπτική εφαρμογής του προγράμματος, διακρίνοντας το ισχυρό κίνητρο συμμετοχής για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους γονείς. Όλοι αυτοί αποδεδειγμένα νοιάζονται για την ανακύκλωση. Αν δεν υπάρχει αυτό το πρόγραμμα, το πιθανότερο είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του χαρτιού και των βιβλίων θα καταλήγει στα σκουπίδια, όπως γνωρίζουμε ότι γινόταν κατά το παρελθόν. Εξίσου σημαντική είναι και η πρωτοβουλία του ΔΙΟΦΑΝΤΟΥ να έχουν κάποιο ανταποδοτικό όφελος τα σχολεία. Ως ανταπόδοση τα σχολεία θα λαμβάνουν φωτοτυπικό χαρτί.

Τέτοια προγράμματα συμβάλλουν θετικά στη διαμόρφωση πολιτών του αύριο, οι οποίοι συνειδητά θα συμμετέχουν στη διαδικασία της ανακύκλωσης. Αυτό είναι κάτι που το πιστεύουμε και γι’ αυτό ο δήμος μας συμμετέχει, διότι τα παιδιά πρέπει να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση μέσα στο σχολείο. Επίσης είναι γνωστό ότι τα παιδιά έχουν τον τρόπο τους να εμπλέκουν και τους γονείς τους σε τέτοιες πρωτοβουλίες, στην συγκεκριμένη περίπτωση να τους προτρέψουν να συμμετάσχουν στην ανακύκλωση.

Είμαστε βέβαιοι ότι το πρόγραμμα «Το χαρτί του Μέλλοντός μας» θα εφαρμοστεί αποτελεσματικά στα σχολεία μας και παράλληλα ευχόμαστε και ελπίζουμε ότι στο μέλλον όλο και περισσότεροι δήμοι θα συμμετάσχουν σ’ αυτό.

Aθανάσιος Σταμούλης
Υποψήφιος Διδάκτορας του ΑΠΘ με θέμα: «Το Δίκαιο και οι Αγορές του Άνθρακα»
Γιαννόπουλος Κωνσταντίνος

Η σημασία της ανακύκλωσης στη ζωή μας

Σύμφωνα με την Διακυβερνητική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή, η υπερθέρμανση του πλανήτη οφείλεται στην αλόγιστη εξόρυξη ορυκτών καυσίμων για παραγωγή ενέργειας, της αποψίλωσης των δασών και της υποβάθμισης της γης, από ανθρώπινες ενέργειες. Οι δραστηριότητες αυτές εκλύουν μεγάλες ποσότητες αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα, προκαλώντας το φαινόμενο του θερμοκηπίου, και ως συνέπεια την αλλαγή του κλίματος της Γης.

Η παγκόσμια κοινότητα λοιπόν, ως η μόνη υπεύθυνη για αυτό το φαινόμενο, οφείλει να αντιδράσει μπροστά στην μεγαλύτερη πρόκληση που έχει αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα στα χρονικά, και να βρει τις λύσεις εκείνες που θα περιορίσουν -ή ακόμα και θα σταματήσουν- τις ολέθριες συνέπειες που θα δημιουργήσει στην κοινωνία και στο περιβάλλον η κλιματική αλλαγή.

Ένας από τους σημαντικότερους τρόπους μέσω του οποίου μπορεί να επιτευχθεί η δημιουργία μιας πιο βιώσιμης κοινωνίας, τόσο ατομικά όσο και συλλογικά, αποτελεί η ανακύκλωση.

Ορισμός
Με τον όρο ανακύκλωση, μπορούμε να ορίσουμε την διαδικασία μέσω της οποίας ένα αγαθό μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί -είτε μερικώς είτε ολικώς-, το οποίο αποτελεί άμεσα ή έμμεσα παράγωγο της ανθρώπινης δραστηριότητας, και η τωρινή του μορφή δεν αποτελεί πλέον αγαθό για τον άνθρωπο. Η συνήθης διαδικασία της ανακύκλωσης προβλέπει την μετατροπή των απορριμμάτων σε πρώτες ύλες με σκοπό την παραγωγή νέων αγαθών.

Η ανακύκλωση αποτελεί το βασικό στοιχείο της σύγχρονης διαχείρισης των αποβλήτων, και αποτελεί το τρίτο συστατικό της πολιτικής των τριών R (Reduce, Reuse, Recycle), όσον αφορά την ιεράρχηση των αποβλήτων: "Μείωση, Επαναχρησιμοποίηση και Ανακύκλωση".

Τα υλικά που μπορούμε να ανακυκλώσουμε περιλαμβάνουν πολλά είδη γυαλιού, χαρτιού και χαρτονιού, μέταλλο, πλαστικό, ελαστικά, υφάσματα, μπαταρίες και ηλεκτρονικά. Διαβάστε περισσότερα...


Ιωάννα Παπαϊωάννου
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας
Ιωάννα Παπαϊωάννου

«Περιβαλλοντική Εκπαίδευση & Ανακύκλωση !»

Τα «σκουπίδια» αποτελούν ίσως το αντιπροσωπευτικότερο παράδειγμα της διαπίστωσης ότι η ανάπτυξη και η οικονομική ευημερία εάν δεν συμβαδίζουν με την προστασία του περιβάλλοντος και την ποιότητα της ζωής, καταλήγουν σε εφιάλτη. Άμεσο αποτέλεσμα του πολιτισμού των σκουπιδιών είναι οι σοβαρότατες περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις που είναι: η ρύπανση των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων, η ρύπανση μεγάλων εκτάσεων, ακτών και θαλασσών, η επιδείνωση του φαινομένου του θερμοκηπίου, η ρύπανση της ατμόσφαιρας, κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία, κίνδυνοι για τη χερσαία και θαλάσσια πανίδα και φυσικά η αισθητική υποβάθμιση του τοπίου.

Η σημερινή κατάσταση στη διαχείριση των απορριμμάτων δεν μπορεί να συνεχιστεί πλέον όχι μόνο για τους πιο πάνω αναφερθέντες περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και για λόγους οικονομικούς και κοινωνικο- πολιτικούς. Καλούμαστε λοιπόν να εφαρμόσουμε μια σειρά μέτρων που αποσκοπούν στην ορθολογική και περιβαλλοντική διαχείρισή τους, στην απαγόρευση της ανεξέλεγκτης διάθεσής τους, στην ειδική διαχείριση των τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων, στη μείωση της παραγωγής τους, στην επαναχρησιμοποίηση των υλικών και στην ανακύκλωσή τους.

Ανακύκλωση είναι η διαδικασία συλλογής χρησιμοποιημένων προϊόντων και συσκευασιών από διάφορα υλικά και η επεξεργασία τους με στόχο την παρασκευή νέων προϊόντων.
Το σήμα της ανακύκλωσης δημιουργήθηκε το 1970, τη χρονιά που γιορτάστηκε για πρώτη φορά η Ημέρα της Γης. Το τόξο στην κορυφή του σήματος συμβολίζει τη συμμετοχή του καταναλωτή σε προγράμματα ανακύκλωσης επιστρέφοντας τη χρησιμοποιημένη συσκευασία ή άλλα υλικά. Το επόμενο τόξο συμβολίζει τις εταιρίες συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών οι οποίες δίνουν τα «άχρηστα» υλικά στη βιομηχανία για να φτιάξει νέα προϊόντα. Το τρίτο τόξο συμβολίζει τις βιομηχανίες οι οποίες εφοδιάζουν την αγορά με καινούργια προϊόντα που κατασκεύασαν από χρήση ανακυκλωμένων πρώτων υλών.
Διαβάστε περισσότερα...


Γιαννόπουλος Κωνσταντίνος
Περ/κος Διευθυντής Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης Δυτ. Ελλάδας
Γιαννόπουλος Κωνσταντίνος
Η ολοκλήρωση της άκρως επιτυχημένης συνεργασίας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας με το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ επί της δράσης «Το χαρτί του Μέλλοντός μας» μόνο χαρά και αισιοδοξία για το μέλλον μπορεί να μας γεμίζει.

Δεν χρειάζεται να επισημάνω τη σημαντικότητα της ανάπτυξης περιβαλλοντικής συνείδησης στους μαθητές μας και ότι αυτή αποτελεί μία εκ των βασικών προτεραιοτήτων του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος αφού αυριανοί ενεργοί πολίτες με περιβαλλοντική συνείδηση θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του πλανήτη μας. Νιώθω όμως την ανάγκη να υπογραμμίσω το γεγονός του ότι με την υλοποίηση τέτοιων δράσεων στα σχολεία μας φεύγουμε από τον έντονα διδακτικό λόγο και πάμε σε μία άκρως βιωματική προσέγγιση η οποία αν μη τι άλλο μπορεί να οδηγήσει στη βαθιά χάραξη και στην συστηματική καλλιέργεια της κουλτούρας της ανακύκλωσης. Με απλούστερα λόγια…«Δεν φτάνει μόνο να το λέμε ή το περιγράφουμε αλλά να το πράττουμε».

Προσωπικό μου όραμα είναι τόσο η συνεργασία όσο και η συμμετοχή των σχολικών μονάδων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας όχι μόνο να συνεχιστεί αλλά και να επεκταθεί ακόμη περισσότερο.
Τα παιδιά αποτελούν το μέλλον και με την εφαρμογή τέτοιου είδους πρακτικών μπορούμε να πούμε πως το μέλλον… διαρκεί.


Βαγγέλης Ακριτίδης
Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού & Ανάπτυξης Δήμου Αμυνταίου
Βαγγέλης Ακριτίδης
Στο πρόγραμμα ανακύκλωσης χαρτιού, που εφαρμόζει το υπουργείο Παιδείας και το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, συμμετείχαν πέρσι 19 σχολεία του δήμου μας και φέτος ελπίζουμε να λάβουν μέρος το 100% των σχολείων μας, 23 στο σύνολο τους. Η πρωτοβουλία αυτή συμπλήρωσε την προσπάθεια που κάνουμε σαν δήμος από την αρχή της θητείας μας. Έτσι, ένα τέτοιο πρόγραμμα το είδαμε θετικά από την αρχή, διακρίνοντας το ισχυρό κίνητρο συμμετοχής για τους μαθητές, τους δασκάλους αλλά και τους γονείς, οι οποίοι έδειξαν ότι νοιάζονται για την ανακύκλωση. Η προσφορά σε χαρτί ήταν τεράστια από αρκετά σχολεία του δήμου, όπως για παράδειγμα από τα 1ο και 2ο Δημοτικό Σχολείο Αμυνταίου, το ΕΠΑΛ Αμυνταίου, το Γυμνάσιο και το Λύκειο του Φιλώτα. Αν δεν υπήρχε αυτό το πρόγραμμα το πιθανότερο είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του χαρτιού και των βιβλίων θα κατέληγε στα σκουπίδια, όπως έχω παρατηρήσει να γίνεται τα προηγούμενα χρόνια. Εξίσου σημαντική είναι και η πρωτοβουλία του ΔΙΟΦΑΝΤΟΥ να έχουν κάποιο ανταποδοτικό όφελος τα σχολεία. Ως ανταπόδοση τα σχολεία πήραν φωτοτυπικό χαρτί. Μάλιστα στην αρχή είχαν αμφιβολίες εάν θα έπαιρναν το φωτοτυπικό χαρτί -το οποίο είχαν ανάγκη. Όταν οι διευθυντές το παρέλαβαν από το γραφείο μου ήταν πολύ ευχαριστημένοι, επειδή ακόμα και τα σχολεία που για κάποιους λόγους δεν είχαν παραδώσει ανακυκλώσιμο χαρτί - π.χ. είχαν συγκεντρώσει μικρή ποσότητα- είχαν κάποια ανταπόδοση. Αυτό που θα θέλαμε είναι να υπάρχει μεγαλύτερη συχνότητα στη συγκομιδή του χαρτιού από τα σχολεία. Τέτοια προγράμματα διαμορφώνουν θετικά την συνείδηση των πολιτών του αύριο . Αυτό είναι κάτι που το πιστεύουμε και γι’ αυτό ο δήμος μας συμμετείχε, διότι τα παιδιά πρέπει να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση μέσα στο σχολείο. Και επίσης να μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά έχουν τον τρόπο τους να εμπλέκουν και τους γονείς τους σε τέτοιες πρωτοβουλίες, στην συγκεκριμένη περίπτωση να τους προτρέψουν να συμμετάσχουν στην ανακύκλωση. Συμπερασματικά, μπορώ να πω ότι το πρόγραμμα «Το χαρτί του Μέλλοντος μας» πήγε πάρα πολύ καλά. Είμαι χαρούμενος και παράλληλα εύχομαι και ελπίζω όλοι οι δήμοι να πράξουν ομοίως.


Βασίλειος Παπαδόπουλος
Αντιδήμαρχος Βέροιας Καθαριότητας, Ανακύκλωσης, Περιβάλλοντος, Πολιτικής Προστασίας, Ζωικής Παραγωγής, Προστασίας και Περίθαλψης Αδέσποτων Ζώων
Βασίλειος Παπαδόπουλος
Τα σχολεία της περιοχής μας ανταποκρίθηκαν στο πρόγραμμα ανακύκλωσης του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ , «Το Χαρτί του Μέλλοντός μας», με μεγάλο ενθουσιασμό. Από τις συνολικά 82 σχολικές μονάδες του δήμου συμμετείχαν τελικά στο πρόγραμμα οι 27.

Παρά τα μικρά τεχνικά προβλήματα τα οποία ξεπεράσαμε τον Ιούνιο πραγματοποιήσαμε τη πρώτη συλλογή χαρτιού, το οποίο είχαν συγκεντρώσει τα σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Στόχος μας είναι φέτος να συμμετάσχουν όλα τα σχολεία και να συγκεντρωθεί μεγαλύτερη ποσότητα χαρτιού. Ήδη αυτή τη στιγμή πολλά σχολεία έχουν συλλέξει χαρτί και αναμένουν τη νέα περίοδο συλλογής.
Πιστεύουμε ότι οι μαθητές πρέπει να μαθαίνουν από πολύ νωρίς την αξία της ανακύκλωσης, της εξοικονόμησης πόρων και ότι τίποτα δεν πάει χαμένο. Αυτό βέβαια δεν μπορεί παρά να είναι γνώση. Γνώση που ξεκινά από το σχολείο. Ευχάριστο είναι επίσης ότι τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς συνέδραμαν τα παιδιά στην προσπάθεια αυτή.

Ο δήμος μας κάνει σημαντικές προσπάθειες να προωθήσει την ανακύκλωση και γενικά τη μείωση των απορριμμάτων και σε αυτό το πλαίσιο αγκάλιασε την προσπάθεια του ΔΙΟΦΑΝΤΟΥ που προσέφερε την ευκαιρία ενός οργανωμένου προγράμματος ανακύκλωσης εντός της μαθητικής κοινότητας. Το θέμα της ανακύκλωσης μας ενδιαφέρει πολύ και γι’ αυτό ο δήμος κάνει σχετικές παρουσιάσεις σε δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια ακόμη και σε παιδικούς σταθμούς. Διότι τα παιδιά πρέπει από μικρά να μαθαίνουν ότι πρέπει να φροντίζουμε τους πόρους που διαθέτουμε και όχι να τους σπαταλάμε. Είναι θέμα παιδείας οι νέοι να σέβονται το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και να γνωρίζουν επίσης ότι αν κάτι δεν είναι χρήσιμο γι’ αυτούς μπορεί να είναι για κάποιον άλλο.


Εκτιμήσεις των υπεύθυνων του προγράμματος, «Το Χαρτί του Μέλλοντός μας - Ανακύκλωση Χαρτιού στα Σχολεία», από διάφορα σχολεία της χώρας
Γυμνάσιο Νέας Λαμψάκου Εύβοιας. Υπεύθυνη Προγράμματος, Αφροδίτη Ακριώτου
Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από το πρόγραμμα και οι εκπαιδευτικοί που ασχολούνται με προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης αλλά και οι μαθητές μας. Επίσης πολύ σημαντική βοήθεια για μας και το σχολείο μας ήταν και το φωτοτυπικό χαρτί που πήραμε ως ανταπόδοση για την προσπάθειά μας. Ασχολούμαστε με την ανακύκλωση και άλλα περιβαλλοντικά προγράμματα πολλά χρόνια αλλά η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα αυτό μας πρόσφερε αρκετή διευκόλυνση και βοήθεια στην απόδοση του συγκεντρωθέντος χαρτιού και συνεπώς θεωρούμε ότι η κίνηση του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ να εφαρμόσει το πρόγραμμα ήταν εξαιρετική. Όσο για τους μαθητές μας νομίζω ότι τους προσφέρει πολλά, μπαίνουν στο νόημα της προστασίας του περιβάλλοντος, των δασών αλλά και γενικότερα της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης υλικών. Νομίζω ότι το πρόγραμμα ανακύκλωσης άρεσε πολύ στα παιδιά, αφού έφτασαν στο σημείο να κάνουν διαγωνισμό μεταξύ τους τα τμήματα ποιο θα φέρει τα περισσότερα βιβλία και τετράδια!

2ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Πετρούπολης. Υπεύθυνη ανακύκλωσης, Σοφία Παπαγεωργίου
Από την αρχή το σχολείο μας ανταποκρίθηκε θετικά στο πρόγραμμα και θέλησε να συμμετέχει στην όλη διαδικασία. Αν και ξεκινήσαμε την ανακύκλωση λίγο καθυστερημένα, στη συνέχεια κινηθήκαμε πολύ γρήγορα πετυχαίνοντας πολύ καλά αποτελέσματα. Στο σχολείο μας, υπάρχει σχετική κουλτούρα, καθώς συμμετέχουμε και σε άλλα προγράμματα τα οποία σχετίζονται με το περιβάλλον. Όταν εξηγήσαμε στα παιδιά τα οφέλη της ανακύκλωσης και ότι το σχολείο μας θα έχει ως ανταπόδοση φωτοτυπικό χαρτί, το πήραν πολύ σοβαρά και έφερναν τα πάντα στο σχολείο αντί να τα ρίχνουν στα σκουπίδια ή σε άλλους κάδους. Οι μαθητές μας είναι εκπαιδευμένοι, γιατί κάνουμε συνεχείς ενημερώσεις. Θεωρώ ότι το πρόγραμμα αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί επιτέλους τα παιδιά ξεκολλάνε από το κινητό και ασχολούνται και με άλλα πράγματα όπως είναι τα οικολογικά ζητήματα. Επιθυμία μας είναι να διαρκεί περισσότερο η περίοδος για την συλλογή του χαρτιού, για να μπορούμε να ανταποκριθούμε καλύτερα. Στην προηγούμενη φάση τα παιδιά ανταποκρίθηκαν περισσότερο, όταν ολοκληρώθηκαν οι εξετάσεις τους και είχαν το χρόνο να ξεκαθαρίσουν τα βιβλία τους. Στο σχολείο μας ξεπεράσαμε τις προσδοκίες μας, αφού ενώ ζητήσαμε τρείς μεγασάκους αναγκαστήκαμε να πάρουμε ακόμη τρείς, που επίσης γέμισαν και θέλαμε και άλλους! Είχαμε μόνο ένα πρόβλημα με τον δήμο, ο οποίος δεν ήρθε έγκαιρα να πάρει το χαρτί λόγω της απεργίας των υπαλλήλων του, έτσι παρέμεινε όλο το καλοκαίρι στο σχολείο και απομακρύνθηκε τον Σεπτέμβριο. Το πρόγραμμα μας αρέσει και έτσι θα συμμετέχουμε και στην καινούρια φάση.

Πρότυπο Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνη. Υπεύθυνος Προγράμματος, Σωτήρης Χασάπης
Το πρόγραμμα πήγε πάρα πολύ καλά. Τα παιδιά και οι γονείς είχαν εξαιρετική διάθεση να συνεισφέρουν. Οι γονείς έφεραν μέχρι και τα παλιά τους πανεπιστημιακά βιβλία. Γεμίσαμε τρείς σάκους. Ένα πρόβλημα που είχαμε αρχικά ήταν στη συλλογή του χαρτιού από τον Δήμο Ν. Σμύρνης. Η θέση που συγκεντρώθηκε το χαρτί (η θέση υπαγορεύθηκε από λόγους ασφαλείας) και η έλλειψη περονοφόρου οχήματος δυσκόλεψε την αποκομιδή. Τελικά με φιλότιμες προσπάθειες των εργατών του Δήμου το χαρτί μεταφέρθηκε. Η χρήση πιο μικρών σάκων θα διευκόλυνε σίγουρα την αποκομιδή. Εν κατακλείδι αν κρίνω από την αντίδραση μαθητών και γονέων, η δράση τους άρεσε, είχαν την βεβαιότητα ότι κάνουν κάτι καλό και γλιτώσαμε και από την καταστροφή των βιβλίων.

1ο Γυμνάσιο Αλιάρτου. Υπεύθυνος προγράμματος, Ιωάννης Κώνστας
Νομίζω ότι τα παιδιά τα πήγαν πολύ καλά. Και φέτος ήδη έχουμε μαζέψει 2-3 σάκους. Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια. Θα θέλαμε λίγο χαρτί παραπάνω για τις φωτοτυπίες γιατί το έχουμε ανάγκη. Φέτος πήραμε 13 κούτες +2 πακέτα χαρτιού Α4. Το πρόγραμμα αυτό είναι εξαιρετικό διότι τα παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να σκεφτούν και να καταλάβουν ότι τίποτα δεν είναι για πέταμα. Έτσι θα γίνουν όταν μεγαλώσουν πολίτες με οικολογική συνείδηση. Συνεπώς αυτό που κάνουμε τώρα στο σχολείο είναι μια μαγιά για το μέλλον τους. Το σχολείο μας ασχολείται με την ανακύκλωση πολλών ακόμη υλικών όπως λαδιού, πλαστικού, γυαλιού, μπαταριών κλπ. Για το λόγο αυτό μάλιστα πήραμε και σχετικό βραβείο από τον ΦΟΣΔΑ της περιοχής μας.

1ο Ημερήσιο Λύκειο Θήβας. Υπεύθυνος προγράμματος, Βασίλειος Τσιάμαλος
Το πρόγραμμα ανακύκλωσης είναι πολύ ελπιδοφόρο για την ανησυχητική σπατάλη χαρτιού που παρατηρούσαμε όλοι με θλίψη με τις γνωστές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τα παιδιά του σχολείου μας συμμετείχαν με χαρά για την υλοποίησή του. Μακάρι να συνεχιστεί και να έχουμε υλικό να προσφέρουμε. Όταν το ανακοινώσαμε στα παιδιά και είδαν τους σάκους, τους εξηγήσαμε ότι είναι καλό και για το σχολείο και για τους ίδιους να λάβουν μέρος και όχι να σχίζουν τα βιβλία. Τελικά το καλύτερο απ’ όλα ήταν ότι πλέον δεν υπήρχαν στο τέλος της χρονιάς βιβλία σκισμένα και πεταμένα στους δρόμους, στο προαύλιο ή στα σκουπίδια.

1ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Αμυνταίου. Υπεύθυνος προγράμματος, Μιχαήλ Μιχαηλίδης
Στο σχολείο μας έχουμε αναπτύξει εδώ και πολλά χρόνια, μέσω προγραμμάτων, κουλτούρα ανακύκλωσης καθώς ανακυκλώνουμε και άλλα υλικά εκτός από χαρτί σε συνεργασία με διάφορους φορείς. Το «Χαρτί του Μέλλοντός μας», όμως είναι το μοναδικό που γίνεται από το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και αυτό έχει την αξία του. Η συμμετοχή από τα παιδιά και τους γονείς ήταν τόσο μεγάλη που δεν μας έφτασαν οι σάκοι. Το πρόγραμμα συμβάλλει στην ουσιαστική ευαισθητοποίηση και την αφύπνιση της οικολογικής συνείδησης των μαθητών, καθώς και στην ενδυνάμωση του εθελοντισμού. Λειτουργεί σαν βιωματικό εργαστήριο για τους μαθητές και έτσι καταλαβαίνουν καλύτερα τα οφέλη και την αξία της ανακύκλωσης, καθώς επιβραβεύονται ανταποδοτικά για την προσπάθειά τους.

Εκκλησιαστικό Λύκειο Πάτρας. Υπεύθυνος Προγράμματος, Μπούτσικας Βασίλης
Το πρόγραμμα της ανακύκλωσης, που εφάρμοσε ο ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, πήγε εξαιρετικά στο σχολείο μας και νομίζω γενικότερα στο Δήμο μας. Στην πρώτη φάση συγκεντρώσαμε τρείς σάκους και τώρα έχουμε γεμίσει ήδη ακόμη δυο και περιμένουμε την έναρξη του νέου προγράμματος. Για μας και σε μόνιμη βάση να υπήρχε αυτό το πρόγραμμα θα ήταν πάρα πολύ καλό. Το μοναδικό πρόβλημα, που έχουμε είναι ότι θα θέλαμε οι σάκοι να είχαν μια αδιάβροχη κατασκευή, για να μπορούμε να προστατεύσουμε καλύτερα τα ανακυκλώσιμα υλικά από βροχή υγρασία κλπ. Το πρόγραμμα ήταν εξαιρετικό και άρεσε τόσο στα παιδιά όσο και στους γονείς αλλά και στους εκπαιδευτικούς. Παρά το γεγονός ότι τα παιδιά είναι μαθητές λυκείου και δεν είχαν ξεκινήσει αυτή τη διαδικασία από το δημοτικό, το πρόγραμμα αυτό τα φέρνει σε επαφή με τη νοοτροπία προστασίας του περιβάλλοντος. Μακάρι όλα τα σχολεία μελλοντικά να το εφαρμόζουν.

1ο Ημερήσιο ΕΠΑΛ Αιγίου. Υπεύθυνη Προγράμματος, Μαρία Πέτσα
Αφού λάβαμε τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα Ανακύκλωσης Χαρτιού ενημερώσαμε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, τυπώσαμε και κολλήσαμε αφίσες στα σημεία συλλογής χαρτιού προς Ανακύκλωση. Η ανταπόκριση που είχαμε ήταν τεράστια τόσο από την εσωτερική κοινότητα του σχολείου όσο και από τον κόσμο εκτός σχολείου που έμαθε για το πρόγραμμα. Συγγενείς και φίλοι των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου μας, προθυμοποιήθηκαν να συμβάλλουν σε αυτήν την τόσο αξιέπαινη προσπάθεια με το να προσφέρουν υλικό προς ανακύκλωση. Όλη αυτή η δραστηριότητα προκάλεσε μια μεγάλη κινητικότητα στο σχολειό μας με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα. Όσον αφορά στην συλλογή δεν είχαμε προβλήματα και ο Δήμος μας βοήθησε. Το πρόγραμμα ήταν πολύ οργανωμένο και το χαρήκαμε όλοι! Με αφορμή αυτή την δραστηριότητα, μαθητές και εκπαιδευτικοί συνεργαστήκαμε και πετύχαμε την ομαδικότητα, ένα πολύ ικανοποιητικό αποτέλεσμα καθώς επίσης την χαρά και την πληρότητα του να δίνεις. Ειδικά οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν πολύ όταν κατάλαβαν στην πράξη πως τίποτα δεν πάει χαμένο. Χαίρονταν καθώς έβλεπαν τους σάκους συλλογής να ξεχειλίζουν. Ήταν μια παρά πολύ ωραία εμπειρία και θέλουμε να συνεχιστεί. Ενημερώσαμε πως η προσπάθεια όλων ανταμείφτηκε, παίρνοντας φωτοτυπικό χαρτί για τις ανάγκες του σχολειού μας.

Ημερήσιο Γενικό Λύκειο ΙΤΕΑΣ, Φωκίδας. Υπεύθυνος Προγράμματος, Ασημάκης Σιδηρόπουλος
Το πρόγραμμα πήγε πάρα πολύ καλά. Γεμίσαμε δυο μεγασάκους. Φέρανε αρκετά βιβλία τα παιδιά και οι γονείς αλλά κυρίως οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας. Σίγουρα τα παιδιά θα μπορούσαν να φέρουν και περισσότερα αλλά σε αυτή την ηλικία οι μαθητές έχουν πάρα πολλές υποχρεώσεις στο σχολείο και στην υπόλοιπη ζωή τους που είναι δύσκολο να συγκεντρωθούν σε κάτι άλλο γιατί είναι πολύ αγχωμένοι. Σε κάθε περίπτωση όμως το σημαντικό είναι η συμμετοχή και να βάζει ο καθένας ένα λιθαράκι . Όσο αφορά στο θέμα του περιβάλλοντος ίσως ακόμη τα παιδιά να μην είναι σε θέση να καταλάβουν τους κινδύνους, που αντιμετωπίζει ο πλανήτης σήμερα. Σιγά σιγά όμως αναπτύσσουν ένα προβληματισμό.

6ο Ολοήμερο Δημοτικό σχολείο Αιγίου Αιγιαλείας. Υπεύθυνος προγράμματος, Λιαρομάτης Σωτήριος
Το πρόγραμμα είναι πολύ καλό και πρέπει να συνεχιστεί. Ασφαλώς και είναι απαράδεκτο να πετάμε το χαρτί και μάλιστα αυτό να γίνεται από ένα σχολείο. Σίγουρα αυτό που είναι απαραίτητο και αυτό το κρίνω από την μέχρι τώρα εμπειρία μας είναι ένας καλύτερος συντονισμός με τους δήμους διότι υπήρχαν πολλά πρακτικής φύσεως προβλήματα, καθώς ο δήμος δεν μπορούσε να παραλάβει το ανακυκλώσιμο υλικό σε συγκεκριμένες μέρες με αποτέλεσμα να το έχουμε στοιβάξει ακόμη και σε διαδρόμους. Επίσης πρόβλημα υπήρξε με το κουτί που μαζεύαμε το χαρτί διότι είναι χάρτινο και δεν έχει αντοχή. Από τις πολλές μετακινήσεις, το νερό κ.α. σιγά σιγά διαλύεται. Ίσως θα έπρεπε να είναι κατασκευασμένο από κάποιο άλλο υλικό. Όσο για τα παιδιά δεν ήταν πάντα πρόθυμα. Έφερναν και πράγματα που δεν έπρεπε και αυτό δημιουργούσε προβλήματα στη διαλογή. Τελικά όμως βάλαμε όλοι «πλάτη» διότι πιστεύουμε ότι αξίζει τον κόπο να συνεχιστεί το πρόγραμμα παρά τις όποιες δυσκολίες και αυτό θα κάνουμε και φέτος.

Ημερήσιο Γυμνάσιο Αμφίκλειας Φθιώτιδας. Υπεύθυνη προγράμματος Ελένη Μπέσιου
Τα πήγαμε πάρα πολύ καλά με το πρόγραμμα ανακύκλωσης και είμαστε στο σχολείο όλοι ευχαριστημένοι. Ήδη μαζεύουμε χαρτί για τη φετινή χρονιά, μάλιστα παίρνουμε και δικούς μας σάκους γιατί δεν μας έφταναν αυτοί που είχαμε. Σημαντική είναι και η συμβολή των γονέων, οι οποίοι καταλαβαίνουν ότι δεν πρέπει να πετάνε τα βιβλία των παιδιών και τα δικά τους και έτσι τα έστειλαν στο σχολείο. Και τα παιδιά αποκτούν ενσυναίσθηση της ανακύκλωσης. Με δεδομένο ότι δεν είχαμε κανένα πρόβλημα και η συμμετοχή των μαθητών μας ήταν πολύ μεγάλη θα θέλαμε πάρα πολύ να συνεχισθεί το πρόγραμμα αυτό στα σχολεία μας.